Kijk een dag mee over de schouder van
de HANSA-FLEX servicemonteur
Uden
Zelfs kwalitatief hoogwaardige machines hebben behoefte aan een betrouwbare en snelle onderhouds- en reparatieservice. Kijk daarom een dag mee met Dennis, één van de hydrauliek monteurs van Hansaflex Nederland.
Onderhoud en inspectie
De dagtaak van Dennis bestaat uit het uitvoeren van servicemeldingen en oplossen van storingen van hydraulische installaties.
“Voor een storingsmelding van een grote machine worden we gebeld om de machine zo snel mogelijk weer operationeel te krijgen. Ik ga dan naar de klant en ga samen met de klant de storing bekijken.
Werken met hydraulische installaties is gevaarlijk werk. Daarom voer ik eerst een LMRA uit, voordat ik aan m’n klus begin.
Vaak is het al snel duidelijk waar het euvel zich bevindt. Gelukkig heb ik een grote 5-tons servicewagen, die helemaal vol ligt met artikelen. Zo kan ik in 98% van de gevallen meteen repareren. Soms komt het voor, dat er een speciale slang gemonteerd moet worden. Met een bijzonder hoge werkdruk bijvoorbeeld, waarbij de slang gecertificeerd moet worden. In die gevallen bel ik m’n bestelling door aan de dichtstbijzijnde HANSA-FLEX vestiging, en haal ‘m dan meteen even op, zodat de klant weer verder kan!”, vertelt Dennis, terwijl hij aan het geplande onderhoud van een grote verkleinmachine begint. Bij deze beurt inspecteert Dennis de installatie en rapporteert dat bepaalde onderdelen aan vervanging toe zijn. Als de klant beslist dat deze onderdelen vervangen moeten worden, worden ze ook echt vervangen.
De tablet als belangrijk werkinstrument
De reguliere bijbestellingen van onderdelen geeft Dennis door via zijn tablet. Via de tablet heeft hij ook toegang tot de volledige onderdelencatalogus en het bestellen van onderdelen gebeurt op X-code en artikelcode. “Alle onderdelen die ik gebruik, geef ik in op mijn werkbon en worden daardoor automatisch bijbesteld. Op die manier blijft de voorraad op peil. Bovendien wordt één keer per jaar een inventaris gemaakt van mijn onderdelenvoorraad en bij onderdelen die een volledig jaar niet bewogen hebben, wordt de vraag gesteld of het wel nodig is om ze op voorraad te hebben in mijn servicebus. Op die manier vermijden we onnodige voorraad en voorkom je dat de servicebus te zwaar beladen is”, zegt Dennis, terwijl hij net de slang van een electrische heftruck heeft vervangen, en daarmee zijn werkdag beëindigt.